خبر فوری

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش گفت: با هماهنگی صورت گرفته در بازه زمانی تابستان تمام مشکلات سرویس‌های بهداشتی اعم از تعمیر،بازسازی و احداث به صورت ۱۰۰ درصد برطرف شود .

تلاش برای رفع مشکلات سرویس بهداشتی مدارس عشایری

«علی تیرگیر» در پاسخ به این سوال که در فرصت سه ماهه تابستان چه اقداماتی برای رفع مشکلات مدارس عشایری انجام خواهد شد؟ گفت: در آموزش و پرورش عشایر بیش از ۲۲۴ هزار دانش‌آموز در سه مقطع ابتدایی، متوسطه اول و متوسطه دوم مشغول به تحصیل هستند. از این تعداد نزدیک به ۱۶۰ هزار دانش‌آموز در مقطع ابتدایی و مابقی در متوسطه اول و دوم هستند. در آموزش و پرورش عشایر کشور در متوسطه دوم دانش‌آموزان هم مدرسه شبانه‌روزی تحصیل می‌کنند و هم در رشته‌های فنی، هنرستان، کار و دانش به آن‌ها آموزش داده می‌شود. تقریبا یک بسته کامل آموزشی را در آموزش و پرورش عشایری داریم، چراکه با توجه به تنوع مدارس، مقاطع مختلف را پوشش می‌دهیم.

وی ادامه داد: جامعه مخاطب ما مردمان عشایری هستند که متناسب با اقتضائات و پراکندگی جمعیت‌شان و همچنین سبک زندگی که دارند، خدمات‌رسانی به این افراد از جامعه شاید با دشواری‌های بیشتری نسبت به سایر اقشار جامعه روبرو باشد. از همین‌رو دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش و پرورش عشایری به عنوان یک دفتر پشتیبانی کننده و حمایت کننده از این جامعه در راستای تسهیلگری برای خدمات‌رسانی هر چه بهتر به این دانش‌آموزان ایفای نقش می‌کند و وظایف تعریف شده را تلاش می‌کند به بهترین شکل ممکن انجام دهد.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: وضعیت ما برای سال تحصیلی جدید علیرغم معذورات فراوان و مقدورات کمی که در آموزش و پرورش عشایر داریم، اما هم در زمینه نیروی انسانی و همچنین در بحث فضا و تجهیزات با مشکلات چشمگیری روبرو نیستیم، اما مشکلاتی هم در این مدارس داریم، البته کارهایی در زمینه فضاهای آموزشی و تجهیزات صورت گرفته و در حال انجام است.

وی با بیان اینکه یکی از اقدامات ما بحث بهسازی و بازسازی سرویس بهداشتی مدارس عشایری است، گفت: این موضوع سال‌ها به عنوان یک چالش و مطالبه در مدارس عشایری مطرح بوده است. با توافقی که با سازمان نوسازی و معاونت تربیت بدنی داشته‌ایم حدود یک ماه به ادارات کل نوسازی در استان‌ها ابلاغ شده است که با هماهنگی و همکاری ادارات آموزش و پرورش عشایری در این بازه زمانی تابستان، تمام مشکلات سرویس‌های بهداشتی اعم از تعمیر، بازسازی و احداث برطرف شود و انشاءالله برای سال تحصیلی ۱۴۰۴_۱۴۰۳ مدارس عشایری ما مسئله وضعیت سرویس بهداشتی‌شان به صورت صددرصد حل شود. نزدیک به یکماه است که این ابلاغیه صورت گرفته است. هدف‌گذاری ما این است که برای شروع سال تحصیلی این معضل و مسئله حل شود.

تیرگیر خاطرنشان کرد: برای ارسال تجهیزات و امکانات و اقلام مورد نیاز امسال توانسته‌ایم بودجه تملک‌مان را که در ردیف تجهیز مدارس عشایری است، نسبت به سال گذشته بیش از ۴۴ برابر کنیم همین امر باعث شد مدیران ما در استان‌ها بتوانند با این اعتباری خوبی که در اختیارشان گذاشته شده است، در راستای تجهیز مدارس گام موثر و مهمی را بردارند. سازمان نوسازی هم مدارس، فنی‌وحرفه‌ای، کارودانش و مدارس شبانه‌روزی ما در اولویت قرار داده است تا انشاءالله بتوانند تجهیزات مورد نیاز این مدارس در این سه ماه تابستان تامین کرده و در اختیار این مدارس قرار دهند تا سال تحصیلی جدید یک سال تحصیلی باکیفیت باشد.

وی درباره اقدامات انجام شده در راستای رفع کمبود نیروی انسانی گفت: ما هم در دانشگاه فرهنگیان، آزمون ماده ۲۸ و اولویتی که مدیران کل نسبت به این مناطق دارند، توانسته‌ایم سهمیه‌های خوبی از معلمان را دریافت کنیم و این امر باعث شده است که بحرانی در زمینه نیروی انسانی نداشته‌ باشیم، البته قطعا کمبود خواهیم داشت، اما تمام تلاش ما این است که با توزیع درست و به موقع نیروی انسانی بتوانیم این کمبودها را جبران کنیم و جلوگیری کنیم از اینکه در سال تحصیلی ولو برای یک روز کلاس و مدرسه‌ای بدون معلم نماند.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش درباره توانمندسازی معلمان گفت: در این راستا نیز برنامه‌ریزی صورت گرفته و در حال انجام است تا معلمان به ویژه در پایه متوسطه اول و دوم از آموزش‌های باکیفیت برخوردار شوند و در راستای توانمندسازی نیروی انسانی مدارس عشایری انشاءالله به عنوان رکن اساسی نظام تعلیم و تربیت و تاثیرگذارترین ابزار تعلیم و تربیت که نیروی انسانی است، اقدامات موثری را انجام دهیم و دانش‌آموزان عشایری از آن بهره‌مند شوند.

تیرگر درباره مدارس شبانه‌روزی گفت: بیش از ۲۴۵ مدرسه شبانه‌روزی در آموزش و پرورش عشایر کشور داریم. یکی از مولفه‌های آموزشی برای عدالت آموزشی در مناطق کم‌برخوردار قطعا بحث احداث شبانه‌روزی و حمایت خوب از این مدارس است. به دلیل پراکندگی و کم جمعیت بودن مدارس عشایری ادامه تحصیل در مقطع متوسطه اول و دوم شاید خیلی آسان و هموار نباشد از همین‌رو ما بحث توسعه مدارس شبانه‌روزی را به عنوان یکی از مولفه‌های اساسی و یا سیاست‌های کلی دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش و پرورش عشایر در نظر گرفته‌ایم. در زمینه توسعه مدارس عشایری در مناطقی که دانش‌آموز داریم و یا ظرفیت احداث مدارس عشایری وجود دارد با همکاری که بین معاونت آموزش ابتدایی و معاونت آموزش متوسطه و سازمان نوسازی وجود دارد حتما اقدام می‌کنیم.

وی ادامه داد: نزدیک به ۳۰ هزار دانش‌آموز در این ۲۴۵ مدرسه شبانه‌روزی در مقطع متوسطه اول و دوم مشغول به تحصیل هستند. تمام تلاش‌مان این است که این مدارس چه در زمینه تعمیر، بازسازی و شاداب‌سازی محیط آموزشی و چه در بحث پشتیبانی تغذیه و اقلام آموزشی در اولویت قرار بگیرند و البته این اتفاق هم افتاده است تا انشاءالله بتوانیم با یک کار جهادی و سرعت بیشتر در راستای داشتن یک مدرسه شبانه‌روزی با کیفیت برای دانش‌آموزان عشایری گام‌های خوبی برداریم.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش در پاسخ به این سوال که در سال تحصیلی گذشته چه تعداد کودک عشایری بازمانده از تحصیل جذب شده‌اند، گفت: با هم افزایی که بین دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش و پرورش عشایری و سازمان امور عشایر که یکی از معاونت‌های وزارت جهاد کشاورزی تلقی می‌شود، داشته‌ایم در راستای شناسایی دانش‌آموزان عشایری کارهای خوبی برای سال تحصیلی ۱۴۰۳_۱۴۰۲ انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: اقداماتی در تابستان گذشته برای شناسایی این دانش‌آموزان انجام دادیم و باعث شد که این دانش آموزان یا به مدرسه بازگردانده شوند و یا از خروج آن‌ها از تحصیل جلوگیری شود. با توجه به ۱۳ الی ۱۴ برنامه‌ای که در این زمینه تدوین و ابلاغ کرده بودیم تقریبا توانسته‌ایم نزدیک به ۲۰ درصد از دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل عشایری را در سه مقطع تحصیلی به مدرسه بازگرداندیم و با تمام قوت این برنامه‌ها را ادامه می‌دهیم تا انشاءالله سال به سال این اعداد بیشتر شود و روزی بیاید که حتی یک دانش‌آموز عشایری بازمانده از تحصیل در کشور نداشته باشیم.

منبع: خبرگزاری ایلنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.